Ät som du brukar eller ändra kosten vid träning

Kanske har du hört uttrycket att du kan äta vad du vill bara du tränar. Eller att om du äter 2500 kalorier per dag då måste du också se till att förbränna det du får i dig. Självklart låter det som en enkel match eller logisk matematik. Men det är inte så enkelt i vekligheten!

Människor är beroende av mat och kosten är något som vi tänker på dagligen. Alla ställer vi oss middagsmatsfrågan, vad äter vi idag? Måltiden vi lagar handlar om hur mycket tid vi har till matlagningen. Hur vi mår för stunden, är vi stressade, ledsna eller glada då hänger också kvällens mål på vad vi äter. Det spelar in så många faktorer för att få i oss någon bra mat att när vi väl landar i sängen på kvällen inser vi att vi kanske ätit för mycket eller till och med för lite under dagen.

Så för att kunna tänka på kosten och det vi stoppar i oss måste vi också veta målet med ändrade kostvanor. Kanske har vi någon underliggande sjukdom, som diabetes, eller högt blodtryck. Då kan det vara bra att avstå från specifika näringsämnen. Men annars mår kroppen bra av att äta en balanserad och energigivande kost. Den ska vara allsidig, innehålla alla näringsämnen och ge kroppen de extra vitaminer som den behöver för att klara vårt hektiska liv.

Men vill du gå ned i vikt, använder träningen som ett medel för att komma i form. Då kan det vara bra att se över intaget av kalorier. Eller begränsa intaget av kolhydrater. Men självklart kan man inte lyssna på någon annans råd. För det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig.

Så är det med sunt förnuft, ha en dag i veckan eller månaden när du unnar dig vad du än vill ha. Käka lagad mat från grunden, typ husmanskost och känn dig energisk och redo att träna eller leva livet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *