Kom i form med löpning

När lusten finns där, inspirationen och tiden är redo, då är det dags att smida medan järnet är varmt. Det är då dags att ta tag i sina mål och skapa goda rutiner.

Men kanske är du som jag, lika otränad som en säck potatis och behöver hjälp och stöd för att komma igång. Då är det bra att ta tag i vad det är som inspirerar en och sätta upp ett mål. Mitt mål blev att ta mig runt en 5 km slinga utan att få upp veckans alla måltider eller dö på kuppen. Men hur lär man sig springa om man inte tagit ett ordentligt löp-steg sedan gymnastiken i mellanstadiet? De där plufsande och lufsande stegen man har när man försöker komma framåt lite snabbare än i gå-fart räknas inte som löparsteg. Då behöver man inspiration om hur man kan Springa och man behöver ett mål. Genom att skaffa sig ett mål så sätter man också upp delmål, mitt första delmål var att ta mig de 200 meterna runt kvarteret utan att någon granne skulle hänga ut genom fönstret och försöka prata med mig eller i värsta fall skratta åt mig. Jag behövde alltså få upp flåset så att jag kunde springa.

För att börja springa krävs en någorlunda kondition, visst du bygger mer när du rör på dig mer, men man behöver lite mer kondis för att springa än att gå. Så jag började med att mäta upp en sträcka på 5 km som matchade mitt mål, gick den dagligen ibland långsamt ibland lite snabbare. När jag sedan kände att jag inte blev trött började jag små jogga vissa bitar, och sedan blev det lite längre sträckor. Tills jag en dag tog mig runt kvarteret med löpsteg, inga skratt eller pratstunder. Jag kände det som att gå på moln.

Dela upp resan mot målet och känn glädje i de små framsteg du gör, du kommer att nå ditt mål.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *