Kroppen består inte bara av ben utan av en massa muskler. Dessa muskler behöver kroppen för att fungera och ju starkare dessa muskler blir ju mer orkar du röra på dig. Kanske tänker du att du som är så otränad och saknar kondition inte alls kommer att kunna klara av att börja träna. Men där har du fel, alla kan börja träna. Vissa kanske har en längre startsträcka än andra men det kommer att gå lika bra ändå. Oftast är en otränad kropp mer mottaglig mot träning i mindre former och man kan snabbare se resultat. Med det menar jag att en otränad kropp som inte rört på sig aktivt kommer att förbättras snabbare än en kropp som har en grundträning och vill öka den.

Genom att börja träna, promenera på löpbandet, sitta på roddmaskinen eller trampa på en cykel kan vara en bra början för att öka sin kroppsliga aktivitet. Du kommer att känna dig piggare och känna att du klarar av mer och mer för varje träningspass. När du sedan känner att du fixar att promenera en viss sträcka på tid, då ökar du motståndet eller så tar du några små springsteg. Genom att fortsätta utmana dig själv kan du också finna meningen med träningen. Om du bara kommer till gymmet och genomför samma övningar utan att öka motståndet finns det risk att du tröttnar och ger upp. Finn lusten och glädjen med träningen så att den blir hållbar och räcker hela livet.

Träning är bra för kroppen och själen, det gäller att finna den maskinen eller träningsformen som fungerar bäst för just ens egen kropp. Genom att ta sig tid till att våga testa olika träningsformer kommer man att hitta något som man vill göra igen och igen. När träningsglädjen och lusten infunnit sig kommer du att inse att du är ett inbitet träningsfreak.