Kroppen utsöndrar endorfin, vilket resulterar i att du blir gladare om du tränar. Kanske inte direkt i början men du kommer att känna en skillnad efter några gånger. Du kommer att orka mer, känna att du klarar av flera övningar eller inte stupar i säng på kvällarna. Du kommer alltså att orka med mer saker än du gjorde tidigare eftersom kroppen känner sig piggare.

Träning är också ett sätt att vara social på, du kan träffa nya människor eller rentav ta upp kontakten med vänner som du inte längre hinner se. Varför inte träna tillsammans, det är en social aktivitet, man har roligt och det är alltid lite extra roligt att träna i par eller grupp.

Träning är alltså inte bara ett sätt att få bättre kondition eller muskelmassa, träning är en social grej som stärker både kropp och själ. Genom att sätta upp delmål med ens träning skapar man också en hållbarhet för att man fortsätter träna. Delmål som att lyfta mer, orka längre, gå ned några kilon eller helt enkelt kunna springa de där stegen fast man inte sprungit sedan man var femton år på idrotten i skolan.

Genom att skaffa sig goda träningsvanor för man också över dem till sina barn, familj och omgivning. Att vara aktiva tillsammans är både roligt och inspirerande eftersom man liksom peppar och pushar varandra. Träning kan skapa goda förutsättningar för att få ett gott leverne som även hjälper ens barn att anamma detta i sitt liv.

Träning måste vara en viktig del i allas liv, alla måste vilja sin kropp det bästa, ge de bästa förutsättningarna för sin egen och andras skull, men också finna stöd och trygghet i träning. För är jag beredd att offra lite av min fritid för träning kommer jag att få igen det. Jag kommer att få en hobby, vara mer social och framförallt även stresståligare på jobbet eller med familjen.