Kanske har du ett stillasittande arbete, kanske jobbar du långa arbetsdagar och orkar inte med träning. Det är då det är viktigt att försöka röra på dig så mycket som möjligt i vardagen. Kanske kan du stå och arbeta, vilket stärker din hållning och övar fler muskler än om du sitter. Kanske behöver du inte mejla kollegan på en annan avdelning, du kanske kan gå bort och prata. Ta trapporna, gå eller cykla till jobbet om du har möjlighet.

Många arbetsplatser i Sverige erbjuder friskvårdstimme, se till att utnyttja den och träna på gymmet. Kanske kan du även utnyttja friskvårdsbidraget och finna en träningsform som du mår bra av och som fungerar med ditt liv. Det viktigaste är inte vad du gör utan att du rör på dig för att förbättra din hälsa.

Du ska inte träna för någon annans skull, du ska finna den metoden som fungerar bäst för dig. Hitta en lösning som är hållbar och ge inte allt i början för att senare inse att denna träningsform inte var för dig. Många gym erbjuder många olika träningsformer och har även öppet dygnet runt. Så kanske kan du finna en tid som passar ditt liv, se det som en investering i ditt liv. Om du mår bra mår även din omgivning bra.

Anser du fortfarande att du inte har tid, skyller du på att ungarna är i skolan, du måste arbeta och så ska hela vardagspusslet läggas. Då måste du prioritera och fundera på hur du själv ska hålla om du inte rör på dig. Kanske kan du finna ett gym som låter dig ha med dig barnen eller som erbjuder barnpassning. Kanske har du en arbetsgivare som inser värdet att du investerar i dig själv och erbjuder dig att komma en timme senare för att sedan ha lite kortare lunch.

Försök att se möjligheterna och inte hindren. Man har bara en kropp och den måste man vara rädd om.