För att kunna må bra och leva länge behöver man skaffa sig bra och hållbara rutiner. Att få in träning som en viktigt del av livet ska vara minst lika viktigt som sömn och mat. Träning stärker din kropp, bättrar på ditt immunförsvar och hjälper dig att leva ett friskare och längre liv.

Genom att röra på sig tre gånger i veckan stärker du kroppen och mår mycket bättre. Med att röra på sig menas inte vardagsmotion. Utan styrketräning, simning, spinning eller någon annan fysisk aktivitet som är pulshöjande och du måste använda flera delar av din kropp för att känna att du ansträngt dig. Dessa aktiviteter skapar bra och hållbara förutsättningar för att du ska kunna leva ett hälsosamt liv.

Självklart är det viktigt med vardagsmotionen, den motion som det blir om du går av en eller två hållplatser tidigare för att ta en promenad, när du använder trapporna istället för hissen eller när du låter bilen stå och cyklar till jobbet. All denna träning som hjälper din kropp att må bra men som inte kräver att du anstränger dig till max.

Känner du att du är för långt ifrån för att börja träna på ett gym eller snöra på dig löpardojorna så börja i en liten skala. Börja med vardagsmotionen och utöka sedan. Genom att skapa bra rutiner och inte satsa järnet direkt kommer du snart att inse att träning är roligt och att du mår bättre. Kroppen kommer också att belöna dig med eventuell viktminskning och att finna styrka. Självklart kan en viktminskning vara skälet till att man fortsätter träna och sedan även kombinerar träning med att äta rätt. För bra kost och träning tillsammans ökar möjligheterna att lyckas med ens nya liv.

Det kommer att krävas tid och tålamod, att ändra på vanor är inget man gör över en dag. Man måste svettas och kämpa, för att nå framgång. Så ta tag i ditt liv idag, du får belöningen i framtiden.